Tube LDC: Vergleich und kurzes Review (Meinung) von Miktek CV4 und BeesNeez Arabella

  • Ersteller Lasse Lammert
  • Erstellt am
Lasse Lammert
Lasse Lammert
HCA Amps und Aufnahmetechnik
HCA
Zuletzt hier
20.09.19
Registriert
30.03.05
Beiträge
4.057
Kekse
35.603
Ort
Lübeck
Here's a little comparison of my two tube LDCs.

I really like both the mics, both have got their qualities and disadvantages.

My opinion on the mics:
often the raw CV4 sounds more pleasing than the raw Arabella. The Arabella is warmer, but can sound a bit wooly around the 400Hz region, which can lead to a "blanket"-buildup, especially when multiple vocal tracks are layered.

On the other hand the Arabella takes processing and EQ VERY well (much better than the VC4 IMO), and with some slight EQ the Arabella can be cleared up rather nicely, but still maintains that intimate warmth and a nice natural sibilance control.

The CV4 also takes compression well, but you'll have to be a bit more careful with EQ, it starts sounding "less natural" quicker than the Arabella, also does it tend to become a bit more sibilant with the EQ....Then again it doesn't really need much.

Usually I prefer the CV4 over the Arabella before I start processing the tracks, but with some processing the Arabelaa tracks often come out nicer than the CV4 tracks....(I'm talking about vocals here).

Both mics are great on vocalists that tend to sound a bit sizzly or have a nasal voice (you know, those high mid heavy singers).

Here's a comparison so you can judge for yourselves, the first half of the video shows the processed tracks, the second half the untreated tracks:
(Vocal chain: Ma Rie ->CV4/Arabella -> BAE 1073 -> Apogee AD16x -> Pro Tools HD
2Bus: Crane Song Phoenix, Smart Research C2, Waves L2)

[video]www.youtube.com/watch?v=rBSjx2qa0uQ[/video]


Ich hatte das für ein anderes Forum gemacht, daher auf Englisch...finde leider gerade nicht die Zeit und Lust das nochmal auf Deutsch zu machen, daher muss das erstmal so gehen, sorry
 
Eigenschaft
 
  • Gefällt mir
Reaktionen: 2 Benutzer
Here's a little comparison of my two tube LDCs.

I really like both the mics, both have got their qualities and disadvantages.

My opinion on the mics:
often the raw CV4 sounds more pleasing than the raw Arabella. The Arabella is warmer, but can sound a bit wooly around the 400Hz region, which can lead to a "blanket"-buildup, especially when multiple vocal tracks are layered.

On the other hand the Arabella takes processing and EQ VERY well (much better than the VC4 IMO), and with some slight EQ the Arabella can be cleared up rather nicely, but still maintains that intimate warmth and a nice natural sibilance control.

The CV4 also takes compression well, but you'll have to be a bit more careful with EQ, it starts sounding "less natural" quicker than the Arabella, also does it tend to become a bit more sibilant with the EQ....Then again it doesn't really need much.

Usually I prefer the CV4 over the Arabella before I start processing the tracks, but with some processing the Arabelaa tracks often come out nicer than the CV4 tracks....(I'm talking about vocals here).

Both mics are great on vocalists that tend to sound a bit sizzly or have a nasal voice (you know, those high mid heavy singers).

Here's a comparison so you can judge for yourselves, the first half of the video shows the processed tracks, the second half the untreated tracks:
(Vocal chain: Ma Rie ->CV4/Arabella -> BAE 1073 -> Apogee AD16x -> Pro Tools HD
2Bus: Crane Song Phoenix, Smart Research C2, Waves L2)

[video]www.youtube.com/watch?v=rBSjx2qa0uQ[/video]


Ich hatte das für ein anderes Forum gemacht, daher auf Englisch...finde leider gerade nicht die Zeit und Lust das nochmal auf Deutsch zu machen, daher muss das erstmal so gehen, sorry
Es ist immer schwierig sich zu Audio Files, die man nicht selbst aufgenommen hat, eine Meinung zu bilden.
Da habe ich schon einiges erlebt (im negativen Sinne).
Dennoch, ich wage es mal, mir gefällt der Mittenbereich des Arabellas deutlich besser, da ist das oft beschriebene Fleisch in den Mitten zumindestens schonmal da.
Leider ist das Arabella in den Höhen im Vergleich zum Miktek etwas belegt, das fällt vor allem im unprocessed teil auf.
Das ist ja schon fast muffig.
Hier muss ich allerdings sagen, ich weiß ja auch nicht, wie die Sängerin in natura klingt, vielleicht bildet das Arabella ja gar nicht so muffig ab?
dennoch ein Mikrofon, was sich gut EQ'en lässt ist schonmal grundsätzlich gut!

Das Miktek macht jetzt nix besonderes für mich, das kann jedes gutes Transistormike auch.
Was nicht heißt, dass es hier nicht passt. Sogar recht gut. Nur braucht man dazu keine Röhre ;)

Für das Gebotene wäre mir das Arabella zu teuer, wenn dann würde ich mich gleich in der Größenordnung eines Tribute 1 von Beesneez umsehen (habe es bisher leider noch nicht gehört), aber mit 4400€ ist das Tribute 1 auch nicht gerade ein Pappenstiel.
 

Ähnliche Themen


Unser weiteres Online-Angebot:
Bassic.de · Deejayforum.de · Sequencer.de · Clavio.de · Guitarworld.de · Recording.de

Musiker-Board Logo
Zurück
Oben