Also, wofür steht KRONOS jetzt?

  • Ersteller Martman
  • Erstellt am
Wobei die Fangtechnik der Trolle immer ausgefuchster wird.
In letzter Zeit haben sie es auf wandernde Musiker - bevorzugt Keyboarder - abgesehen. Die Trolle springen überfallartig unter der Brücke hervor und sie versuchen den armen Keyboardern "halbgare und bräsige" Produkte aus der Musikelektroniksparte anzudrehen, manch Keyboarder gerät dabei so in Rage, dass er augenblicklich an Bluthochdruck zu grunde geht, oder er läßt sich - beim erkunden der Bugs im Betriebssystem- erfolgreich ablenken, so dass er leichte Beute wird. Besonderen Erfolg haben die Trolle zur Zeit mit dem Produkt "Fang-Tom G".

Genug OT! :rolleyes:

Zum Kronos:
So schlecht schaut das ja gar nicht aus. Vielleicht ein bezahlbarer Oasys?
 
Zuletzt bearbeitet:
EIn paar interessante KRONOS-Facts gibts HIER

Genau! Das ist der übersetzte Artikel von histasonic.com den ich ebenfalls in den News verlinkt habe. Besonders interessant finde ich dieses kleine Detail:
Ein herausragendes Feature dürfte wohl der nahtlose Wechsel zwischen unterschiedlichen Klängen sein. Wenn Du zwischen zwei Sets umschaltest und die Noten gedrückt hältst, so klingen die Noten noch mit dem alten Set nach.

Ist das nicht genau das, was hier so oft gewünscht wurde? :great:

Mal ne Frage die NAMM geht doch von heute bis Sonntag oder?!
Wann öffnet die Namm?

So wie ich es mitbekommen habe irgendwas um 19 Uhr unsere Zeit.

PS: Zum Thema Trolle habe ich diesen schönen Link gefunden Klick mich! :rolleyes:
 
Zuletzt bearbeitet:
Ist das nicht genau das, was hier so oft gewünscht wurde? :great:

Doch, scheint so - danke, Korg. Ihr wart als einer der wenigen Hersteller fleissig und habt eure Hausaufgaben gemacht! :great:
 
...endlich mehr Infos!!

KRONOS Highlights

• Next-generation workstation with enhanced performance features
• 9 Sound engines, each offering a unique sound-creation technology (see list below)
• 16-part Combis allow all engines to function together in perfect harmony;
Dynamic Voice Allocation keeps the polyphony high.
• Available with 61, 73 or 88 keys
73 and 88 key models feature Korg’s finest RH3 Graded Hammer Action
61 key model borrows the responsive synth action from the Korg M3-61
• Comprehensive interface, based around a new large 8” TFT TouchView™ display
• Virtual Memory Technology (VMT), aided by a fast SSD (Solid State Disk) provides high polyphony and massive, ultra-long, and unlooped samples; offering unheard of performance from a hardware instrument
• Smooth Sound Transition: this often-requested feature allows held or sustained notes to keep sounding when changing sounds or modes.
• Set List mode: Organize the Programs, Combis, and Songs you need to perform your set in a single, easy-to-select screen – including performance notes!
• Use up to 16 premium-quality effects at once; individual effects rival dedicated units
- 12 Insert effects
- 2 Master effects
- 2 Total effects
• On-board sequencer offers 16 MIDI tracks + 16 audio tracks (24-bit, 48kHz recording quality)
• Open Sampling System – Instant sampling and resampling from any mode:
Program, Combination or Sequencer.
• Sophisticated KARMA® technology generates infinitely variable performance-driven phrases, musical effects, and backing tracks to catalyze your creativity
• Expanded Drum Track for play-along grooves and inspiration
• Signature sounds created with guidance from world class musicians
#1057;#1055;#1045;#1062;#1048;#1060;#1048;#1050;#1040;#1062;#1048;#1071;
System: KRONOS
Keyboard:
88-key: RH3 (Real Weighted Hammer Action 3)
73-key: RH3 (Real Weighted Hammer Action 3)
61-key: Natural Touch Semi Weighted

[Tone Generator]
Synthesis Types: 9
SGX-1 Premium Piano (Acoustic Piano)
EP-1 MDS Electric Piano (Electric Piano)
HD-1 High Definition Synthesizer (PCM Virtual Memory Technology)
AL-1 Analog Synthesizer (Analog Modeling)
CX-3 Tonewheel Organ (Tonewheel Organ Modeling)
STR-1 Plucked String (Physical Modeling)
MOD-7 Waveshaping VPM Synthesizer (VPM Synthesis)
MS-20EX (CMT Analog Modeling)
PolysixEX (CMT Analog Modeling)
Maximum Polyphony*1*2:
SGX-1: 100 voices*3
EP-1: 104 voices
HD-1: 140 voices
AL-1: 80 voices
CX-3: 200 voices
STR-1: 40 voices
MOD-7: 52 voices
MS-20EX: 40 voices
PolysixEX: 180 voices
*1 Maximum polyphony depends on the kind of synthesis engines and the number of effects being used.
*2 KRONOS dynamically allocates voices to multiple synthesis engines when they are used simultaneously.
*3 100 dual-stereo notes (It corresponds to 400 voices in the maximum.)
Number of Programs/Combinations/Drumkits:
1,664 user memory programs
(1510 or more [760 or more HD-1+750 or more EXi] come preloaded)
1,792 user memory combinations
(448 or more come preloaded)
152 user memory drumkits
(77 or more come preloaded)
256 GM Level2 preset programs+ 9 GM Level2 drum preset programs
Preset PCM:
314 MB (ROM 1,505 multisamples, 1388 drum samples)
Build-in Expansion PCM Libraries:
EXs1 - ROM Expansion
EXs2 - Concert Grand Piano
EXs3 - Brass & Woodwinds
EXs4 - Vintage Keyboards
EXs5 - ROM Expansion 2
EXs6 - SGX-1 German D Piano
EXs7 - SGX-1 Japanese C Piano
EXs8 - Rock Ambience Drums
EXs9 – Jazz Ambience Drums
Capacity of PCM RAM:
Approx. 1GB*4
*4 The memory available for RAM samples will change based on the use of Expansion PCM libraries.
About 273MB is available when shipped from the factory (when loading the file named “PRELOAD.KSC”).
Wave Sequences:
374 user memory, 160 or more preload

[SGX-1 Program]
Premium Piano:
PCM:
EXs6 - SGX-1 German D Piano; EXs7 - SGX-1 Japanese C Piano
Piano Type:
32 or more
Oscillator Control:
Damper Resonance, Damper Noise, Mechanical Noise, Note Release

[EP-1 Program]
MDS Electric Piano:
Electric Piano Model Types: 6
Tine EP I, Tine EP II, Tone EP V, Tine EP DMP, Reed EP200, Reed EP200A
Oscillator Control:
Harmonic Sound Level, Attack Noise, Level, Release Noise Level, Attack Brightness, Hammer Width
Panel Control:
Tine Type: Preamp Volume, Tone (Treble, Bass), Vibrate (On/Off, Intensity, Speed), Amp/Cabinet (On/Off, Drive)*5
Reed Type: Preamp Volume, Tone (Treble, Bass), Vibrate (Intensity, Speed), Amp/Cabinet (On/Off, Drive)*5
*5 Each electric piano type has own amp/cabinet character.
Effect Types: 9
Small Phase, Orange Phase, Clack Phase, Vintage Chorus, Black Chorus, EP Chorus, Vintage Flanger, Red Comp, VOX Wah

[HD-1 Program]
Advanced Vector Synthesis:
Control oscillator volumes and synthesis & effects parameters via the Vector Joystick and the tempo-synchronized Vector Envelope.
Structure:
Single: only OSC1, Double: OSC1 and OSC2.
Double mode lets you layer two completely separate synth voices, each with their own velocity- switched oscillator, dual filter, EGs, LFOs, etc.
Two completely separate drumkits.
Oscillators:
VMT (Virtual Memory Technology) supported.
8 velocity zones per oscillator, with switching, crossfades and layering
Each zone can play mono or stereo Multisamples or Wave Sequences
Filters:
Two multi-mode filters per voices (low-pass, high-pass, band-pass and band-reject),
Four-mode filter routings (single, serial, parallel and 24dB mode)
Driver:
Per voice non-linear driver and low boost circuit
EQ:
Three bands, with sweepable mid
Modulation:
Three envelope generators, two LFOs per voice, common LFO, four key tracking generators, AMS (Alternate Modulation Source), two AMS mixers

[EXi Program Common]
Advanced Vector Synthesis:
Control oscillator volumes and synthesis & effects parameters via the Vector Joystick and the tempo-synchronized Vector Envelope.
Modulation:
Common Step Sequencer, AMS (Alternate Modulation Source), Common LFO,
2 Key Tracking Generators
EQ:
Three bands, with sweep-able mid

[AL-1 Program]
Oscillators:
OSC1, OSC2, Sub-oscillator and noise generator; ring modulation, FM and Sync
Audio Input:
Run real-time audio through the synthesis engine
Filters:
Two multi-mode filter (low-pass, high-pass, band-pass and band-reject) with four types of filter routings (single, serial, parallel and 24dB mode), MultiFilter mode (only Filter-A; modulatable mix of Low Pass, High#12288;Pass, Band Pass, and dry input, for creating a wide variety of unique filter types and effects)
Driver:
Per-voice non-linear driver and low boost circuit
Modulation:
Five Envelope generators, four per-voice LFOs, two AMS Mixers;
Per-voice Step Sequencer.

[CX-3 Program]
Tonewheel Organ Modeling:
Phase-synchronous tonewheels (clean and vintage modes), percussion, key click, wheel brake
EX Mode:
Four additional, user-specified drawbars, and expanded percussion.
Internal Effects:
Rotary speaker, vibrato/chorus, amp modeling with overdrive, 3-band EQ
Drawbar Control:
Controlled via nine front-panel sliders (via Tone Adjust)
Split:
Upper, Lower (even in EX mode)
Modulation:
Two AMS mixers

[STR-1 Program]
Physically Modeled String:
Includes physically modeled damping, decay, dispersion, nonlinearity, harmonics, dual pickups, and more
String Excitation:
Three independent excitation sources can be used simultaneously: Pluck, Noise, and PCM. 16 preset “pluck” types, with modulatable width and randomization. Noise generator with saturation and dedicated lowpass filter
PCM Oscillator:
Korg’s ultra-low-aliasing technology, as introduced in the HD-1; 4 velocity zones per oscillator; Uses any mono ROM, EXs, or RAM multisamples; PCM can either be used as an excitation signal, or layered with the output of the string.
Excitation Filter:
Dedicated 2-pole multimode filter for shaping the string excitation; Filter can be enabled/disabled separately for each excitation source. Low Pass, High Pass, Band Pass, and Band Reject modes
Audio Input and Feedback:
Run real-time audio through the string, including feedback through effects. Modeled feedback includes modulate-able instrument-to-amp distance and orientation.
Filters:
Dual multi-mode filters per voice; Single, Serial, Parallel (with split stereo output), and 24dB (4- pole) configurations. Low Pass, High Pass, and Band Reject modes
Multi Filter mode (Filter A only):
Modulatable mix of Low Pass, High Pass, Band Pass, and dry input, for creating a wide variety of unique filter types and effects
Modulation:
5 Envelopes, 4 per-voice LFOs, 2 Key Track generators, String Tracking generators, 4 AMS Mixers.

[MOD-7 Program]
Waveshaping VPM Synthesizer:
Combines Variable Phase Modulation (VPM), waveshaping ring modulation, PCM sample playback, and subtractive synthesis; Able to convert-load SYX files.
Oscillators:
6 VPM/Waveshaper/Ring Modulation Oscillators:
Phase and modulatable pitch per oscillator; 101 Waveshaper tables plus modulatable Drive and Offset; Use as oscillators, or as Waveshapers or Ring Modulators for other signals.
PCM Oscillator:
Korg’s ultra-low-aliasing technology, as introduced in the HD-1. 4 velocity zones per oscillator; Uses any mono ROM, EXs, or RAM multisamples; PCM can be used as an FM modulator and/or layered with the VPM Oscillators. Noise generator with saturation and dedicated low pass filter.
Audio input:
Run real-time audio through the VPM Oscillators and filters.
Filters:
Dual multi-mode filters per voice. Parallel and 24 dB (4-Pole) configurations; Low Pass, High Pass, Band Pass, and Band Reject modes
Multi Filter mode (Filter A only):
Modulatable mix of Low Pass, High Pass, Band Pass, and dry input, for creating a wide variety of unique filter types and effects
Patch Panel:
Supports both algorithm (78 types) selection and free patching; Three 2-in, 1-out mixers for scaling and merging audio, fully modulatable, with phase inversion. Main 6-input stereo mixer, with modulatable pan and volume, plus phase inversion
Modulation:
10 Envelopes, 4 per-voice LFOs, 9 Key Tracking generators, Per-voice Step Sequencer, 4 standard AMS Mixers plus 4 simple AMS Mixers.

[MS-20EX Program]
Oscillators:
Ultra-low-aliasing oscillators; VCO1, VCO2, Ring Mod, Pink and White Noise Generator
Audio Input:
Run real-time audio through the synthesis engine and ESP (External Signal Processor)
Filters:
12dB/octave High Pass and Low Pass self-resonant filters
ESP section:
24dB/octave Low Cut and High Cut filters, available per voice.
Patch Panel:
Patchable audio and modulation, at audio rates
Patch Points:
Keyboard:
Keyboard CV Out, Keyboard Trigger Out, VCO1+VCO2 CV In, VCO2 CV In
VCO:
VCO1+VCO2 External Frequency Control In, VCO1 Out, VCO2 Out
VCF:
External Signal In, External HP Filter Cutoff Frequency Control In, External LP Filter Cutoff Frequency Control In, HPF Out, LPF In, LPF Out
VCO+VCF:
Total External Modulation In
VCA:
External Initial Gain Control In, VCA In
EG:
EG1 Envelope Signal Normal Out, EG1 Envelope Signal Reverse Out, EG1+EG2 Trigger In, EG1 Trigger In, EG2 Envelope Signal Reverse Out
MG:
Triangle Out, Rectangle Out
Noise Generator:
Pink Noise Out, White Noise Out
Sample and Hold:
Clock Trigger In, Sample Signal In, S/H Out
Modulation VCA:
Control Voltage In, Signal In, Signal Out
Manual Controller:
Control Wheel Out, Momentary Switch
ESP:
Signal In, AMP Out, BPF In, BPF Out, F-V CV Out, Envelope Out, Trigger Out
Others:
EXi Audio In, Mixer 1 In, Mixer 1 Out, Mixer 2 In, Mixer 2 Out
ESP (External Signal Processor):
Use incoming audio as a trigger and/or CV source.
Modulation:
Original DAR and HADSR EGs 1 & 2, original MG (with MIDI sync), Sample-and- Hold, MVCA; 4 additional multi-stage Envelopes, 4 additional per-voice LFOs, and 4 AMS Mixers

[PolysixEX Program]
Oscillators:
VCO:
Saw, Pulse, PWM
Sub Oscillator:
Off, 1 octave below, 2 octaves below
Filter:
24dB/octave Low Pass self-resonant filter
Effects:
Integrated Polysix Chorus, Phase, and Ensemble
Arpeggiator:
Integrated MIDI-synced arpeggiator, with adjustable Range, Mode, and Latch
Modulation:
Original ADSR EG and MG (with MIDI sync), 2 additional multi-stage Envelopes, 2 additional per- voice LFOs, and 4 AMS Mixers

[Combination]
Number of Timbres:
16 Maximum
Master Keyboard Functionality:
Keyboard and velocity splits, layers, and crossfades of up to 16 Programs and/or external MIDI devices
Advanced Vector Synthesis:
Control oscillator volumes and synthesis & effects parameters via the Vector Joystick and the tempo-synchronized Vector Envelope.

[Drumkit]
System:
Assignable stereo/mono samples with 8 velocity zones per oscillator (with crossfade functions)

[Sampling]
System:
Open Sampling System (resampling, In-Track sampling)
Bit Depth/Sampling Frequency:
16-bit/48 kHz stereo/mono sampling, maximum 512 MB memory
Sample Locations:
4,000 samples/1,000 multisamples (128 indexes per multisample)
Ripping:
Direct sampling (ripping) from audio CD (CD-DA)
Formats:
Korg format, AKAI S1000/S3000 data (with advanced Program parameter conversion); SoundFont 2.0, AIFF, and WAVE formats
Editing:
Time Stretch, Time Slice, Crossfade Loop, and other standard editing features.

[Effects]
Insert Effects: 12
Stereo in / stereo out
Master Effects: 2
Stereo in / stereo out
Total Effects: 2
Stereo in / stereo out
Timbre EQ:
High, low, and mid band
Effect Types: 185
Modulation:
Dynamic Modulation and Common LFO
Effects Control Busses:
Two stereo side chains
Effect Presets: 783
Maximum 32 per 1 effect (Preset User)

[KARMA]
KARMA Modules:
One module in Program mode, four modules in Combination and Sequencer modes
Generated Effects (GE):
2,048 presets, 1,536 Users (96 come Preload)
Controllers:
On/Off, Latch, Chord, Assign, Module, Control, KARMA Realtime Control Sliders [1] – , KARMA Scene [1] – , KARMA Switches [1] – , KARMA Wave-Sequencing, GE Sub Category, Freeze Randomize, Time Signature Control, Tempo Synchronize, Auto RTC (Real Time Control) setup

[Drum Track]
Drum Track Patterns:
697 preset (common with the preset patterns of the MIDI sequencer)

[Sequencer/HDR]
Tracks:
16-track MIDI sequencer + 16-track hard disk recorder + master track.
Number of Songs:
200 songs
Resolution:
1/480
Tempo:
40.00 – 300.00 (1/100 BPM resolution)
Maximum memory:
400,000 MIDI events
or 300,000 audio events
MIDI Tracks:
16 tracks plus the master track
697 preset/100 user patterns (per song)
18 preset/16 user template songs,
Format:
Korg (KRONOS, OASYS) format, SMF formats 0 and 1.
Audio Tracks:
16-track playback, 4-track simultaneous recording, WAV file format 16bit/24bit. Maximum single-file recording time (mono):
80 minutes
Automation:
Volume, Pan, EQ, and Send1/2; 5,000 regions (max.), Event Anchors, BPM Adjust
RPPR (Realtime Pattern Play and Record):
1 Pattern set per song.

[General]
Disk Mode:
Load, save, utility, audio CD burning, audio CD playback, data filer function (save/load MIDI System Exclusive data), CD-R/RW (UDF format read/write), ISO9660 Level 1. *6
*6 Need to use with External USB CD Drive, etc.
Controllers:
Vector joystick, joystick, ribbon controller, switches 1 & 2
Control Surface:
Control Assign Switches:
Assigns the Control Surface to Timber/Track, Audio, External, Realtime Knobs/KARMA, or Tone Adjust.
Mixer Knobs Switch:
Assigns the Mixer Knobs to either Channel Strip or Individual Pan, Reset Control Switch, Solo Switch, Knobs 1-8, Switches 1-8 (Upper Row), Switches 1-8 (Lower Row), Sliders 1-8, Master Slider
KARMA Control:
On/Off, Latch, Chord Assign, module Control
Display:
TouchView graphical user interface, 8 inch TFT, SVGA (800x600 dots), adjustable brightness
Outputs:
L/MONO, R:
1/4” Balanced; 170 #937; Stereo; 85 #937; Mono (L/MONO Only), Nominal Level: +4.0 dBu, Maximum Level: +16.0 dBu (when load impedance is 600 #937; or greater)
Individual 1-4:
1/4” Balanced; 170 #937; Stereo; 85 #937; Mono, Nominal Level: +4.0 dBu, Maximum Level: +16.0 dBu (when load impedance is 600 #937; or greater)
Headphones:
1/4” stereo phone jack, output impedance: 33 #937;, Maximum Level: 60+60 mW (when load impedance is 33 #937;),
S/P DIF:
Optical, 24-bit, IEC60958, EIAJCP-1201, 48 kHz, (the same signals as L/MONO, R)
USB-B:
24-bit, 48 kHz, 2 channels (the same signals as L/MONO, R)
Inputs:
Audio Inputs 1 and 2:
1/4” Balanced; Input Impedance: 10 k#937;, Nominal Level: +4.0 dBu, Maximum Level: +16 dBu, Source Impedance: 600 #937;, S/N: 95 dB (Typical), Dynamic Range: 95 dB (Typical), Crosstalk: 95 dB (at 1 kHz, Typical)
S/P DIF:
Optical, 24-bit, IEC60958, EIAJCP-1201, 48 kHz
USB-B:
24-bit, 48 kHz, 2 channels
Control Inputs:
Damper pedal (half damper supported), assignable switch, assignable pedal
MIDI:
In, Out, Thru
Interface:
Two high-speed USB 2.0 A connectors (for external USB devices)
Disk Drives:
30 GB SSD (2.5”)
Power Consumption:
60 W
Dimensions: (W x D x H)
88-key: 57.28” x 16.18” x 5.71”
1,455 x 411 x 145 mm
73-key: 48.94” x 16.18” x 5.71”
1,243 x 411 x 145 mm
61-key: 41.42” x 14.25” x 5.28”
1,052 x 362 x 134 mm
Weight:
88-key: 50.71 lbs. / 23.0 kg
73-key: 44.75 lbs. / 20.3 kg
61-key: 27.56 lbs. / 12.5 kg
Accessories:
AC cord, Quick Start Guide, Accessory DVD Disk
(Restore Data, KORG USB Driver, Manual PDF, etc.)

[Option]
XVP-10: Expression/Volume Pedal
EXP-2: Foot Controller
DS-1H: Damper Pedal
PS-1: Pedal Switch
PS-3: Pedal Switch
 
73-key: RH3 (Real Weighted Hammer Action 3)

:eek: WOW! Jetzt wird sogar noch der Wunsch nach transportablen Hammermechaniken wahr!!! Unglaublich :great::great::great:
 
Bitte lasst es bezahlbar sein! ;)
 
Also für mich klingt das bis auf die Anzahl der Insert-Effekte so, als wurden viele unserer Gebete erhört :)

Die Frage lautet jetzt nur noch: Wie gut klingt er mit den ganzen PS unter der Haube. Und wie benutzerfreundluch ist er beim Meistern von Standardaufgaben.

Ich freue mich auf das Anspielen :)
 
Also für mich klingt das bis auf die Anzahl der Insert-Effekte so, als wurden viele unserer Gebete erhört :)
[...]
Ich freue mich auf das Anspielen :)

Du wirst doch dem FG nicht den Rücken drehen und mich hier alleine lassen! :D

Spaß beiseite, so manches gefällt mir aber doch nicht so.
Da sind z.B. viele gute Sample basierten Sounds als sogenannte EX Libraries. Diese werden in den 1Gb Sample Ram geladen. Die Frage ist ob die überhaupt reinpassen.
Aus der angeführten Liste ist zu entnehmen, dass das Preload von Korg fast 800 Mb an Speicher verbraucht und man dann kaum noch 200 Mb für eigene Samples übrig hat.
Eine (sehr) dumme Entscheidung von Korg.
Zudem, für Live Musiker wirds wieder ein bißchen nervig. Denn das Teil wird bestimmt wieder nicht unter einer Minute booten.
 
16-bit/48 kHz stereo/mono sampling, maximum 512 MB memory
Sample Locations:

Sieht mir aber nicht nach Flash aus. Bin auch mal gespannt, wie das teil klingt. Es liest sich ja eigentlich wie ein ausgebauter Oasys.
 
Fett, Fett.

Wobei das eigentliche Waverom wieder "nur" 341 MB groß zu sein scheint - der Rest ist wohl Content, der von der SSD ins RAM (1GB) zugeladen werden kann.
Echtes Flashram ist da natürlich geiler... jetzt kommt es drauf an, wie komfortabel sich das handhaben läßt, wie die Ladezeiten sind und ob die Soundengine überhaupt alle Samples komplett laden muß - oder von SSD streamingfähig ist.
Die Ankündigung von 1 GB RAM vs. 4 GB Pianosound legt dies eigentlich nahe...
 
In der Tat scheint mir dass das Piano von der SSD gestreamt wird.
Der Base Rom ist wohl klanglich ganz mit der M3 zu vergleichen und die besseren Sounds sind als EX Erweiterungen vorhanden, die dann in den Sample Ram geladen werden müssen.
Wenn die EX Libraries wie beim M3 funktionieren, dann heißt das wohl, dass man das ganze Paket laden muss und sich nicht ein best off erstellen kann um Platz zu sparen oder schneller zu booten.
Das gefällt mir schon mal gar nicht.
 
Warten wir es mal ab :) In den nächsten Tagen werden sich die Fragen sicher alle klären. Aber das ganze System scheint wirklich wie beim großen O zu sein. Ist auch alles dabei.
 
Das war auch mein erster Gedanke. Jeder OASYS Besitzer der sein Gerät damals vollgepackt hat mit den ganzen sauteuren Erweiterungen wird sich grün ärgern...
 
Da fällt mir noch was ein. Was mich weitaus mehr interessiert ist, wie viel sich in der Bedienung, im OS selbst geändert hat. Die Japaner sind leider dafür bekannt, dass sich selten was wesentliches in dem Bereich ändert.
Beim Korg fällt mir die Implementierung von Load/Save ein, primitiver und infantiler Voice Stealing Algorithmus der die alteste (nicht die leiseste) Note wegbricht, Funktionszuweisung der Hardware Kontroller nur global definierbar und so manch anderes...
 
primitiver und infantiler Voice Stealing Algorithmus der die alteste (nicht die leiseste) Note wegbricht

Das ist übrigens was, was beim Nord erstaunlich gut funktioniert; das Piano hat nur 40 Stimmen, aber Du bringst es auch bei wilden Arpeggien mit Haltepedal nicht fertig, hörbar abgeschnittene Noten zu provozieren.
 
Der KRONUS ist nun auf der englischen Korg Seite online, incl. Audio Demos!
teeth15x18.gif
 
Jetzt warte ich nur noch auf das Manual, wo es dann wieder drin steht, dass die Sounds umfassend nur im Program-Mode editiert werden können und Drum-Kits im Global-Mode konfiguriert werden - alles völlig los gelöst vom multitimbralen Kontext. Wie bei der M1 halt. KORG = Traditionsunternehmen. ;)
 
Ich bin froh, das die hersteller wieder auf eine schlichte, schwarze optik zurückschwenken, so wie kurzweil es seit eh und je macht und diese silbernen plastikbomber verschwinden. Sieht einfach edler aus und auf der bühne dezenter. Bin gespannt, wie der Kronos verarbeitet ist, aber das riecht schwer nach tabellenführung bei den workstations.
 
Erste Soundeindrücke:

- Flügel: zum ersten Mal Spitzen-Flügelsound an Bord einer Korg workstation
- Bass: nur wenige Beispiele in ordentlicher Qualität
- Drums: dito
- Rhodes: wie ich befürchtet hatte, der (für meine Ohren) leicht kaputte, nicht authentische Rhodes-Modelling-Sound des SV-1 (die Rhodes-Sample-Modelling Mischform kann bis jetzt noch keiner überzeugend, von reinen Modelling des Lounge Lizard bis zu den Mischfromen ARX und SV1), mit seltsam heiserem bottom end (Spiel-/Anschlagsgeräusche nicht ganz hingekriegt) und bescheuert klingglöckchenhaften belltone-Höhen. Dieses Rhodes swingt und rockt nicht ganz so, wie es sollte und wie es ein MK "spielend" tut. Mit Effekten kann man's besser aushalten. Die Clavia Rhodes haben hier nach wie vor deutlich die Nase vorn und swingen und rocken viel besser nahe am Original.
- D6 Clavi: nur ein Beispiel, aber sehr dünn und wenig überzeugend
- Wurly: klang irgendwo mal sehr kurz ganz schön, rund und kräftig, durch (wenn ich mich richtig erinnere)
- B3: natürlich viel besser als die M3 sounds, aber auch hier ziehe ich Clavias B3-Biß und B3-"Röhre" den gehörten Beispielen vor. Dennoch hat Korg hier einen der besten B3-Clones
- Synths: vielversprechend, klar durchsetzungsfähig, vielleicht nicht ganz so lebendig wie Anlaoge und gute PC VA-Modelle. Sicher aber haufenweise klasse-Zeugs in dieser Sektion. Die Polysix-Sounds klingen richtig geil!
- Rest: wie bei Demos üblich, im Kontext nicht gut präzise auszumachen.
- Gesamteindruck der Soundengine: sicher nicht (wie manche von der M3 fanden) zu wenig Druck und Präsenz. Klingt gut insgesamt!
 
Zuletzt bearbeitet:

Ähnliche Themen


Unser weiteres Online-Angebot:
Bassic.de · Deejayforum.de · Sequencer.de · Clavio.de · Guitarworld.de · Recording.de

Musiker-Board Logo
Zurück
Oben